ایمنی در صنعت آسانسور

هرآنچه که باید در مورد تکنولوژی BIM و کاربرد آن در ساختمان بدانیم
سپتامبر 23, 2020
مزایا و معایب رادیاتورهای شیشه ایی
سپتامبر 26, 2020
Show all

ایمنی در صنعت آسانسور

#توان گستر

 ایمنی در صنعت آسانسور

۰ -اجرای اصول ایمنی در محیط و سایتهای ساختمانی)اجرا

۱ -پیش بینی در طراحی

۲ -نظارت بر رعایت اصول ایمنی و استفاده از لوازم و تجهیزات ایمنی در حین اجرای مراحل  نصب و راه اندازی آسانسور)نظارت(

۳ -اجرا و تداوم اصول و مقررات ایمنی در هنگام بهره برداری از آسانسور)سرویس و  نگهداری ماهانه و بازرسی سالانه(

۴ – اجرای اصول استاندارد و مقررات ایمنی در تولید قطعات آسانسور  و لوازم با کیفیت آسانسور)تولید(

۵ -آموزش اولیه و مستمر اصول ایمنی

۶ -داشتن فرهنگ و روحیه اطاعت پذیری در اجرای اصول ایمنی )اجرای فردی(

v اجرای اصول ایمنی در محیط و سایتهای ساختمانی:

  • مسولیت ایمنی

در هر کارگاه ساختمانی مجری وظیفه دارد که اقدامات لازم را به منظور حفظ و تامین ایمنی را  به وجود بیاورد . هر گاه یک یا چند کار فرما یا افراد خویش فرما بطور همزمان در یک کارگاه ساختمانی مشغول به  کار باشند  هر کارفرما در محدوده پیمان خود مسول اجرای مقررات ایمنی و  حفاظت کار میباشد . کار فرمایانی که بطور همزمان در یک کارگاه ساختمانی مشغول به کار  هستند باید دراجرای مقررات مذکور با یکدیگر همکاری نموده و مجری یا پیمانکار اصلی نیز  مسول ایجاد هماهنگی بین آنها میباشد .برقراری بیمه مسولیت مدنی و شخص ثالث از مسو لیتهای  مجری –کارفرماومسولین مربوطه نمی کاهد. در کارگاه ساختمانی با زیر بنای بیش از ۲۱۱۱متر مربع یا با ارتفاع بیش از ۰۷ متر از روی پی  ویا داشتن حداقل ۱۴ نفر کارگر و همچنین در گود برداری بیش از ۲ متر از کف گذر –مجری  موظف به تعیین مسول ایمنی و معرفی وی به کارکنان و مهندس ناظر میباشد.تعیین و حضور مسول  ایمنی در کارگاه رافع مسو لیتهای قانونی مجری و مسو لین مربوطه نمی باشد. کار فرما نباید به هیچ کارگری اجازه دهد که در خارج از ساعت عادی کار –به تنهایی  مشغول به کار باشد ساختمان

  • جلوگیری از سقوط افراد:

                                      قسمت های مختلف کارگاه ساختمانی و محوطه اطراف آن از قبیل پلکانها –سطوح شیبدار –دهانه های باز در کف طبقات –چاههای آسانسور –اطراف سقفها و دیوارهای باز و نیمه تمام طبقات- محلهای عبور لوله های عمودی تاسیسات-چاههای در دست حفاری آب و فاضلاب-کانالها-اطراف  گود برداریها –گودالها –استخرها و غیره که احتمال خطر سقوط افراد را در بر دارد باید تا زمان  پوشیده شدن و محصور شدن نهایی یا نصب حفاظها و نرده های دائم و اصلی به وسیله پوششها یا  نرده های حفاظتی محکم و مناسب حسب موردبا استفاده از شبرنگها-چراغها وتابلو های هشداردهنده  مناسب و قابل رویت در طول شب و روز به طور موقت حفاظت گردند. در کلیه موارد فوق چنانچه احتمال سقوط و ریزش ابزار کار یا مصالح ساختمانی وجود داشته باشد باید موقتا نسبت به نصب  پاخورهای مناسب اقدام گردد.

  • پا خورهای چوبی:

پا خور چوبی حفاظی است قرنیز مانند که باید در طرف باز سکوهای کار جهت جلو گیری از  لغزش و ریزش ابزار کار و مصالح ساختمانی نصب گردد.پا خورها باید از چوب مناسب به  ضخامت حداقل ۴٫۱ سانتیمتروبه ارتفاع ۰۴سانتیمتر باشند .در صورت استفاده از ورق فلزی لبه های  آن نباید تیز و برنده باشد.

  • دستگاههای بالا بر :

 هر وسیله باربر دارای ظرفیت بار مجاز و همچنین سرعت کار مطمئن و مشخصی است که باید این  مشخصات بر روی تابلوئی درج ودر محل مناسبی بر روی دستگاه نصب شود . باری که حمل  میشود و سرعت کار بالا بر به هیچ وجه نباید از ظرفیت بار و سرعت کار مطمئن آن بیشتر باشد. کلیه پیچ و مهره ها در دستگاههای بالابر باید به ترتیبی باشند که طول پیچ به اندازه کافی بوده و در  صورت لزوم بتوان مهره ها را آچار کشی و محکم نمود. همچنین پیچ و مهره های قطعات متحرک  باید دارای واشرهای فنری باشندتا از شل شدن مهره ها جلو گیری بعمل اید .

-قالب دستگاههای بالابر باید مجهز به شیطانک باشدتا مانع جدا شدن اتفالی بار از آن  گردید.همچنین حداکثر باری که میتوان به وسیله آن بلند نمود به طور واضح بر روی  آن حک شده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!