تابلو چنج اور چیســت؟

عملکرد وکاربرد فیلتر شنی
نوامبر 21, 2022
تـــهویه مرکزی (هواســــاز)
ژانویه 12, 2023
Show all

تابلو چنج اور چیســت؟

#توان گستر

تابلو چنج اور به همــان تابلو برق تغییر وضعیت است که می تواند به شکل اتوماتیک بین دو ورودی برق عمل نماید. معمولا” به آن دسته از تجهیزاتی که برای جابه جایی بار به سایر منابع همانند دیزل ژنراتور اضطراری, به کار می روند تابلو برق چنج اور گفته می شود. برای بازگرداندن جریان برق در صورت قطع شدن برق اصلی شهر می توان با استفاده از این تابلو برق ها, دو منبع ورودی جریان برق سیستم ها ایجاد کرد. در این صورت اگر منابع ورودی برق شهری یا برق ژنراتور اضطراری قطع شدند می توان با اتصال ورودی دیگر برق را به سیستم وصل کرد.

خصوصیات تابلو چنج اور (change over)

  • ولتاژ کنترل (فرمان) از 12 تا 220 ولت AC و DC
  • درجه حفاظت IP4X
  • قابلیت نصب PLC
  • ولتاژ نامی ۴۰۰ ولت
  • ورق 1/5روبند خور رنگ استاتیک پودری
  • ابعاد تابلو با توجه به آمپر دیزل و قطعات داخل تابلو متفاوت می‌باشد.
  • اجناس مورداستفاده در تابلو نیز با توجه به درخواست مشتری متغیر می‌باشد.

فاکتورهای مورد نیاز برای طراحی یک مدار چنج اور

معمولاً تجهیزات کلید زنی برای مدار در تابلو چنج آور به‌صورت دو کلید اتوماتیک و دو کنتاکتور و یا یک کلید چنج آور موتوردار است؛ اما برای بررسی دقیق تر باید موارد زیر را درنظر داشت:

  • مدت‌زمان خاموشی برای سوییچ بین منبع اصلی و اضطراری حداکثر چقدر است؟
  • تعریف ما از بارِ دارای اولویت چیست؟ به عبارت بهتر بار هیچ‌وقت خاموش نشود یا اینکه مدت کوتاهی خاموش شود؟
  • برخی از تجهیزات برقی حساسیت بالایی دارند و نباید هیچ‌وقت خاموش شوند، آیا در زمان جابه‌جایی امکان خاموشی کوتاه وجود دارد یا خیر؟
  • آیا در زمان‌های پیک‌بار هم می‌خواهیم از منبع اضطراری استفاده کنیم یا فقط در موارد قطعی برق و خاموشی؟
  • بارهای اصلی کلیدها و سیم‌کشی جداگانه دارند؟ جدایی بار اصلی از بار با اولویت کمتر به چه صورت است؟
  • برق اضطراری ما در زمان خاموشی یو پی اس است یا دیزل ژنراتور؟ یا نوعی دیگر از منبع برق؟
  • در تابلوی چنج آور ما قرار است از چه نوع سیستم کنترلی استفاده شود؟ دستی یا ترکیبی؟ اتوماتیک؟ و یا کنترل از راه دور؟
  • نسبت توان منبع برق اضطراری به برق اصلی چقدر است؟ زمان قطع برق اصلی آیا تمام بار باید برق‌دار شود یا بخشی از آن‌که دارای اولویت است؟
  • تجهیزات کلید زنی چیست؟
  • آیا منبع تغذیه اصلی با یک یا چند منبع اضطراری موازی شود؟
  • برای نمایش اطلاعات مربوط به کمیت‌های اجزای مدار مانند جریان، ولتاژ، توان، فرکانس و … در حالت برق اصلی و اضطراری چه تجهیزاتی استفاده می‌شود.
  • خطاهایی که می‌خواهید در صورت بروز آن‌ها منبع برق اصلی قطع و منبع برق اضطراری وصل شود چیست؟
  • در اوقات بروز خطا در مدار فرمان می‌خواهید به‌صورت دستی از مدار استفاده کنید؟
  • چه حفاظت‌هایی در مدار به‌کاررفته است؟ از اینترلاکهای مکانیک استفاده می‌کنید یا اینترلاکهای الکتریکی؟
  • تأسیسات اضطراری چه سیستم ارتباطی یا اتوماتیک و کنترلی و فرمانی دارند؟ به‌طور مثال اگر منبع برق ژنراتور است آیا دارای سیستم روشن و خاموش اتوماتیک و گاورنر است یا خیر؟
  • آیا امکان مانیتورینگ اطلاعات مربوط به شرایط مدار و داده‌های مختلف سیستم کنترلی وجود دارد؟

مشـــخصات فنی ساخت تابلو چنج اور

نقشه ساخت تابلو چنج آور

قبل از ساخت تابلو چنج آور نقشه سه خطی یا تک‌خطی و نقشه جانمایی تجهیزات ارائه می‌گردد.

رنگ تابلو برق ژنراتور اضطراری

رنگ‌آمیزی به‌صورت الکترواستاتیک یا همان پودری انجام شود، توجه داشته باشید که قبل از رنگ‌آمیزی حتماً چربی و فسفاته زدایی به‌صورت اسید شویی انجام شود.

از رنگ کرمی با کد ۷۰۳۵ یا سفید ۷۰۳۲ رنگهای عایق رطوبت، ضربه و حرارت استفاده شود. ضخامت رنگ برای تمام اجزای بدنه بین ۷۰ تا ۱۱۰ میکرون باشد.

مونتاژ بدنه تابلو برق حتماً قبل از رنگ‌آمیزی انجام شود و تمامی سوراخ‌کاری‌های موردنیاز انجام، سپس دمونتاژ و رنگ‌آمیزی شود تا در برابر رطوبت به‌خوبی عایق شود.

عملکرد تابلو ATS  و AMF

کنترل و نظارت بر تغذیه بار مصرفی شبکه یا ژنراتور در زمان بروز اختلال یا خاموشی در شبکه، مراحل زیر به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود. جهت حفاظت کلید اتوماتیک دیزل ژنراتور در مواقع over load و over current باعث قطع شدن مدار می‌شود.

استارت دیزل به‌صورت خودکار و بافاصله زمانی مشخص‌شده انجام می‌شود که اگر در بار اول استارت، ژنراتور روشن نشود، سه بار بافاصله زمانی مشخص استارت انجام می‌شود و اگر بازهم روشن نشد، استارت متوقف‌شده و آلارم به صدا در می‌آید.

سیــســتم برد ژنــراتــور

تابلو کنترل اتوماتیک بایستی بر پارامترهای مختلفی از دیزل ژنراتور و شبکه نظارت داشته باشد تا در مواقع ضروری با اعمال فرمان‌های لازم سیستم را در مقابل خطرات احتمالی محافظت کند.

پارامترها شامل موارد زیر است:

  • حفاظت دیزل ژنراتور در برابر افزایش درجه حرارت روغن
  • حفاظت ژنراتور در مقابل تغییرات غیرمجاز فرکانس
  • کنترل و نظارت بر سطح سوخت موجود در داخل تانک روزانه
  • نظارت و حفاظت دیزل ژنراتور در برابر کاهش فشار روغن، افزایش درجه حرارت آب، دور غیرمجاز، سنسور سطح آب رادیاتور، سنسور سطح گازوئیل و سایر سنسورها
  • نظارت بر اشکال در سیستم استارت دیزل ژنراتور
  • نظارت بر سطح ولتاژ و چگونگی شارژ باطری
  • نظارت بر ولتاژ سه فاز برق شبکه و ژنراتور و حفاظت در مقابل over voltage and under voltage
  • حفاظت ژنراتور در مقابل خطاهای افزایش بار، اتصال کوتاه، ارت فالت و جابجایی توالی فاز به کمک رله‌های حفاظتی خارجی و داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!