روش های مفصل زدن (چاه آب)

کروکودیل
پروژه کافه رستوران کروکودیل
سپتامبر 10, 2018
شرکت مهندسی توان گستر
ماده 33 شرایط عمومی پیمان(مهندس ناظر)
سپتامبر 12, 2018
Show all

روش های مفصل زدن (چاه آب)

شرکت مهندسی توان گستر

شرکت مهندسی توان گستر

شرکت فنی مهندسی توان گستر                                                                                            www.tavangostarco.ir

روش های مفصل زدن (چاه آب)

آب   شرب  یکی از نیاز های ضروری انسان است که یکی از منابع مهم آب  شرب منابع زیر زمینی است که  به وسیله  چاه ها در اختیار انسان قرار می گیرد .

بر این اساس استفاده از الکتروپمپ برای استخراج آب  امری ضروری  است اما این الکترو پمپ ها برای بهره برداری باید از طریقکابل های ویژه تغزیه گردنند.و این کابل ها  

در محل اتصال باید با تکنولوژی خاص مفصل بندی شوند . از آنجا که کیفیت مفصل بندی این کابل ها  مستقیما” در طول عمر کابل و در طول عمر  الکتروپمپ ها تاثیر می گذارد ، بر این اساس انجام مفصل بندی به روش مناسب و صحیح  بهره وری را افزایش  می دهد.

حاضر ۳ شیوه مفصل بندی کابل(چاه آب)

 

  • روش استفاده از مفصل حرارتی
  • روش استفاده از مفصل رزینی
  • روش استفاده از آپارات

روش استفاده از مفصل حرارتی

در این روش از تيوپ هاي حرارتي (ترموفیت )استفاده مي شود. اين تيوپ ها از مواد پلي اولفين ، که عايق الکتريکي بوده و مشخصات مکانيکي بسيار خوبي دارند درست شده است. اين ترمو فیت ها در اثر حرارت  ۱۲۵درجه سانتیگراد به بالا  منقبض شده  و قطر آنها تا اندازه مشخصی کاهش مي يابد.

جهت انجام این مفصل بندی در یک کابل سه رشته به  اقلام زیر نباز داریم :

  • یک عدد ترموفیت بزرگ
  • سه عدد موف
  • سه عدد ترموفیت کوچک

باید توجه نمود که وسایل بالا باید متناسب با سایز کابل در نظر گرفته شود . در این روش ابتدا سیم ها برای موف بندی آماده می شود. برای این کار عایق سیم را  از هادی جدا می کنیم . موف قطعه ای است مسی برای دو سر سیم که سر هادی پرس می شود ،  حتما باید توجه داشت که سایز موف متناسب با سایز هادی انتخاب گردد و با پرس فشاری مناسب با سایز موف پرس شود زیرا پرس با شماره کم تر باعث قطع شدن  رشته های هادی سیم و پرس سایز بالا باعث جداشدن و رها شدن رشته های هادی از داخل موف می شود . بر این اساس سر رشته سیم های هم رنگ را با موف به هم اتصال می دهیم ( ابتدا و انتها و وسط موف را بر روی هادی سیم پرس می کنیم ) . باید توجه داشت پیش از موف بندی هریک از ترموفیت های کوچک باید بر روی رشته سیم ها قرار داده شود . اولین نکته در این مفصل بندی  این است که عایق    سیم های کابل باید به مقدار بیشتری برداشته شود تا اندازه ارتفاع سیم برای موف بندی کافی باشد ، پس از موف بندی ترمو فیت های حرارتی را بر روی موف و عایق قرار داده و حرارت می دهیم تا کاملا” شرینگ گردند . باید توجه داشت که جهت حاصل شدن نتیجه بهتر حرارت می بایستی از وسط ترمو فیت به سمت بغل ها  اعمال شود  و نیز استفاده از سشوارصنعتی بدلیل خروجی حرارت کنترل شده بر سایر تجیزات اولویت دارد .

سپس روکش ترموفیت نهایی را بر روی رشته سیم های عایق شده قرار داده و حرارت می دهیم تا بصورت کامل شرینگ شده و بسته شود و درنهایت ابتدا و انتهای مفصل توسط چسب برق عایق می گردد تا آب به داخل آن نفوذ نکند .

مزایا و معایب :

مزایای  این روش این است که بسیار سریع انجام می گردد ، ولی روش استفاده از مفصل حرارتی بدلیل اینکه به هنگام نصب مقاومت مکانیکی در برابر فشارهای گوناگون وجود ندارد  در صورت صدمه دیدن نفوذ آب را به داخل مفصل و نهایتا” کابل را دربر خواهد داشت .

 

روش استفاده از مفصل رزینی

بهترین شیوه مفصل بندی کابل ،استفاده از  مفصل رزینی می باشد که از لحاظ مقاومت عایقی و  مکانیکی از روش های  بیان شده بهتر است .  این روش شامل دو عدد قالب تلق ، یک عدد درپوش ، چسب رزین و جداکننده رشته های فاز می باشد . چسب رزین از ترکیب دو نوع چسب حاصل می گردد که پس از مخلوط شدن بعد از یکساعت خشک می شود .

یکی از مواردی که در هر روش بایستی مد نظر قرار گیرد این نکته است که رشته سیم های فاز وقتی قرار است به هم متصل شوند در نقاطی که بهم می رسند باید جدا از هم باشند تا بدلیل قرارگیری موف ها در کنار هم اتصال صورت نگیرد ، ضمنا” بحث رنگ بندی سیم ها نیز اهمیت دارد . از نکات مهم دیگر تاریخ مصرف رزین می باشد زیرا در صورت انقضاء تاریخ مصرف چسب پس از مدتی همانند خمیر شده و جدا می گردد .

در برخی شرایط محیطی که امکان استفاده از همه ابزار استاندارد همانند موف وجود ندارد ، باید جهت اتصال رشته های هادی سیم به یکدیگر دو قطعه از هادی که عایق الکتریکی آنها برداشته شده است روی هم قرار گرفته  و  با استفاده از سیم مسی ( از نوع هادی ) کاملا” بسته بندی شود و کل قسمت بسته بندی با لحیم آبکاری شود . این تنها شیوه ای است که      می تواند از اتصال کامل بر خوردار باشد ، بقیه شیوه ها به مرور زمان اتصال خور را رها کرده و باعث بوجود آمدن جریان نشتی می گردند .

باید توجه داشت که مفصل بندی به روش رزینی بهترین نوع مفصل بندی کابل می باشد ، اما این روش نیز دارای معایب زیر است که می بایستی مد نظر قرار گیرد :

رزینی که در داخل قاب تلقی قرار می گیرد برای خشک شدن به زمان زیادی نیاز دارد که در تابستان این زمان بین نیم تا یکساعت و در زمستان احتمال افزایش این زمان به علت سردی هوا تا سه ساعت نیز وجود دارد لذا قبل از شروع مفصل بندی باید این زمان لحاظ گردد .

در روش مفصل بندی رزینی نحوه صحیح مفصل بندی به این صورت است که موف ها تا حدی از هم فاصله داشته باشند که تحت هیچ شرایطی تماس الکتریکی بین فازها بوجود نیاید .

پس از موف بندی ، آماده سازی و مخلوط کردن رزین جداکننده فازها را بر روی رشته های سیم  قرار می دهیم و بایستی دقت کرد که فازها از لحاظ مکان قرارگیری اتصال متفاوت باشند ضمنا اگر جداکننده فاز در دسترس نبود می توان از قطعه های روکش جهت جداسازی بهره گرفت .

پس از این مرحله کابل را درون قاب قرار می دهیم ، در انتهای قاب شیارهایی تعبیه شده تا اگر احیانا” سایز کابل بزرگتر بود بتوان شیارها را جداکرد تا کابل درون تلق بصورت کامل قرار گیرد . پس از بستن دو قسمت قاب برای جلوگیری از خروج احتمالی رزین ابتدا و انتهای آن را با چسب برق می بندیم و سپس رزین را داخل محفظه تلقی می ریزیم . پس از ریختن نیمی از رزین با تکان دادن آهسته محفظه حباب های هوای داخل رزین را تخلیه کرده و سپس مابقی رزین را داخل محفظه تخلیه می نمائیم در انتها با تکان دادن آهسته محفظه حباب ها را خارج و درپوش محفظه را می بندیم  و تا زمان سفت شدن چسب صبر می نمائیم . باید توجه داشت جهت جلوگیری از تشکیل حبابهای جدید بایستی تا سفت شدن رزین از تکان دادن کابل و محفظه جدا” خودداری کرد .

 

مزایا و معایب :

مفصل بندی رزینی برای کابل الکترو پمپ های شناور بهترین روش می باشد زیرا مقاومت عایقی و مکانیکی آن بسیار بالاست ، در این روش از رزین جهت عایق بندی استفاده شده که بیشترین مقاومت را دارا بوده و از نفوذ آب جلوگیری می کند . اما این روش نیز دارای دو ایراد عمده است نخست اینکه بدلیل داشتن حجم زیاد در کابل های قطور امکان نصب در برخی از چاه ها وجود ندارد و دوم اینکه رزین برای سفت شدن احتیاج به زمان زیادی دارد .

روش استفاده از آپارات

آپارات سنتی ترین شیوه مفصل بندی کابل می باشد ، در این روش ابتدا سر رشته سیم ها در کابل برای موف بندی آماده می گردد . برای این کار عایق سیم را به اندازه مورد نیاز از هادی جدا می نمائیم . موف قطعه ای است مسی برای دو سر سیم که سر هادی سیم پرس می گردد ، باید توجه داشت که سایز موف متناسب با سایز هادی انتخاب گردد و با پرس فشاری مناسب با سایز موف پرس شود زیرا پرس کم تر باعث قطع شدن رشته های مس هادی سیم و پرس سایز بالا باعث جداشدن و رها شدن رشته های هادی سیم از داخل موف می گردد . بر این اساس سر رشته های سیم هم رنگ را با موف به هم اتصال می دهیم( ابتدا و انتها و وسط موف را بر روی هادی سیم پرس می کنیم ) ، سپس روی رشته سیم ها و موف را با نوار چسب دار مربوطه کاملا” پوشش می نمائیم .

 

مزایا و معایب :

عمده مزیت این روش عدم نیاز به ابزارآلات خاص می باشد ، اما بدلیل وجود معایب بسیار از جمله مقاومت عایقی نامناسب ، پایین بودن مقاومت مکانیکی در برابر فشارهای وارده ، آب بندی نامناسب مفصل و ورود آب بداخل آن بر اثر فشار هیدرواستاتیکی آب و … بهره گیری از این روش توصیه نمی گردد .

برای دیدن مقالات دیگر مهندسی به سایت www.tavangostarci.ir مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!