بررسی کامل سقف یوبوت

کــــنــدانـســــــور
ژوئن 6, 2023
پروژه تاسیــــسـات مکانیکی – شرکت ویتانا
جولای 1, 2023
Show all

بررسی کامل سقف یوبوت

#توان گستر

 ساختار قالب یوبوت از اتصال دو نیمه (قسمت درب و پایه) از جنس پلاستیک و متشکل از مکعب مربع توخالی می باشد که دارای پایه های با ارتفاع متفاوت در ابعاد متفاوت در دیواره ی قطعه می باشد که ارتفاع آن ها بسته به اندازه دهانه مورد استفاده و شکل ظاهری قطعه در بعضی از ابعاد قابل تغییر است . بیشترین کاربرد یوبوتدر اجرای سقف و فونداسیون در صنعت ساختمان سازی است . سقف یوبوت در دسته ی دال های دوطرفه مشبک با قالب‌های ماندگار قرار می‌گیرد. نوارهای باربر طراحی شده در دال‌های مشبک یوبوت تیرهایI  شکل متعامدی هستند که درجهت سختی بالا و وزن پایین دال توانایی تحمل بار در دهانه‌های بلند و کنترل مناسب خیز در این دهانه‌ها را دارا هستند. سقف یوبوت به صورت قالب بندی و بتن ریزی در محل پروژه قابل اجرا می‌باشد و از انواع سقف پیش ساخته نمی‌باشد سقف یوبوت دارای روش اجرای ساده و بدور از هرگونه ساختار پیچیده ای می‌باشد و با سرعت قابل توجهی اجرا می‌شود.

سیستم های سقفی مختلفی در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند که هرکدام از آنها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند . یوبوت نیز نوعی از سیستم های سقفی است که به دلیل ساختار و نحوه ی اجرا می تواند مزایای بالقوه ای را در اختیار مهندسان و طراحان قرار دهد . در این مقاله قصد داریم سقف یوبوت را از جنبه های مختلف مزایا و معایب آن ، میزان اندازه ی دهانه و ارتفاع آن و دیگر جزئیات آن مورد بررسی قرار دهیم .

یوبوت نوعی دال بتنی است . سقف یوبوت از سقف های مجوف بتن مسلح استکه از دو لایه بتن مسلح تشکیل شده که در بالا و پایین دال و به طور گسترده قرار می گیرد و فاصله ی این دو لایه با نوعی بلوک خالی یوبوت از جنس پروپیلن پر می شود .

مزایای سقف یوبوت

  1. امکان ایجاد دهانه ی بزرگ تا 15 متر
  2. کاهش میزان مصرف بتن و میلگرد
  3. امکان ستون گذاری نامنظم
  4. کاهش تعداد ستون ها
  5. کاهش وزن کلی ساختمان و به دنبال آن کاهش بار وارد بر فونداسیون
  6. ایمنی و مقاومت بالای سازه در برابر حوادث
  7. عدم نیاز به فونداسیون عمیق به دلیل کاهش وزن سازه و در پی آن کاهش هزینه ها
  8. قالب های یوبوت از پلاستیک بازیافتی ساخته می شوند بنابراین به کاهش هزینه تولید آنها و استفاده از ضایعات پلاستیکی کمک می کند .
  9. امکان رسیدن به طبقات در یک ساختمان با ارتفاع ثابت از طریق کاهش حجم و ضخامت سقف

    معایب سقف یوبوت

    1. هزینه ی خرید قالب های یوبوت در مقایسه با سایر روش ها بیشتر بوده و برای سازه هایی با ابعاد کوچک پیشنهاد نمی شود چرا که صرفه ی اقتصادی ندارد .
    2. پس از مرحله ی بتن ریزی اگر عملیات ویبراسیون به درستی صورت نگیرد سطح زیرین خالی می ماند که باعث کاهش استحکام سقف می شود .
    3. قالب های یوبوت به تنهایی مقامت چندانی ندارند لذا مستلزم رعایت نکات ایمنی بیشتری در رابطه با نگهداری و جابه جایی آنها هستند تا دچار آسیب و ضربه نشوند .
    4. در صورت شکستگی و یا ترک خوردگی قالب ها در هنگام بتن ریزی امکان نفوذ بتن به داخل آنها وجود دارد که باعث افزایش وزن سقف می شود که اتفاق خوشایندی نیست .
    5. نکته ی جالب و قابل تامل در رابطه با قالب های یوبوت این است که پس از تولید آنها حداکثر 4 ماه فرصت نگهداری و استفاده از آنها وجود دارد گذشت زمان بیشتر باعث شکستگی و خردشدگی آنها می شود .

    ضوابط طراحی سقف یوبوت

    • در طراحی سقف یوبوت از قالب های ماندگار جهت ساخت سقف های بتن مسلح دو طرفه مجوف استفاده می گردد . در این سقف ها ، قالب های ماندگار ، بین شبکه آماتوربندی لایه ی زیرین و لایه ی بالایی سقف قرار می گیرند و در کل مقطع دال سقف را می توان از نظر سازه ای متشکل از تیرچه های متعامد در نظر گرفت .
    • حداقل فاصله بین بلوک های ماندگار در طراحی سقف یوبوت در هر سمت نباید کمتر از 10 سانتی متر بوده و نسبت ضخامت سقف به فاصله بین بلوک ها به هیچ عنوان نباید از 3.5 بیشتر باشد .
    • بارگذاری ثقلی و لرزه ای به ترتیب لازم است بر پایه ی آخرین ویرایش مبحث ششم مقررات ملی ساختمان ایران با عنوان بارهای وارد بر ساختمان و با رعایت « استاندارد 2800 » انجام گیرد .
    • استفاده از این نوع سقف بتنی در ساختمان های با اسکلت بتن مسلح ذکر شده در استاندارد 2800 ایران و مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ایران با عنوان « طرح و اجرای ساختمان های بتن آرمه » باید رعایت شود و در طراحی ساخت و اجرای اسکلت این ساختمان ها ، ضوابط مبحث نهم مقررات ملی ساختمان و آئین نامه ACI 318-14  نیز باید به صورت کامل در نظر گرفته شود .
    • براساس استاندارد 2800 ایران ، بهره برداری از این نوع سیستم سقف ( دال تخت ) به همراه ستون های بتن آرمه در صورتی مجاز می باشد که مقاومت در برابر نیروهای جانبی توسط دیوار برشی بتن مسلح تامین گردد .
    • طراحی دیوارهای برشی و کنترل تغییر مکان جانبی طبقات باید با فرض عدم مشارکت خمشی دال مجوف در تحمل نیروهای زلزله صورت گیرد . ستون ها باید تحمل جا به جایی ناشی از اعمال بارهای جانبی و ثقلی به کل سازه را داشته باشند و برای نیروهای ناشی از آن طراحی گردند . تامین ضوابط دیافراگم صلب در این سیستم سقف با در نظر گرفتن استاندارد 2800 ایران الزامی است 
    آماده کردن سقف یوبوت برای بتن‌ریزی

    توزیع بار در سقف یوبوت به چه صورت است ؟

    نحوه ی توزیع بار در سازه های عمرانی ، یکی از مهمترین عوامل موثر بر پایداری این سازه ها است به همین دلیل طراحی سازه های عمرانی باید بر مبنا توزیع مناسب بارها بین عضوهای مختلف صورت گیرد . در سقف یوبوت ، بارهای اعمال شده به طور کامل توسط دال های بتنی و ستون ها تحمل می شوند به دلیل عدم استفاده از تیر در سقف های یوبوت ، مساحت دهانه های سازه بزرگ تر خواهد بود .

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!