پیمانکاری لوله کشی آب سرد و گرم

مصالح لوله کشی آب سرد و گرم
مصالح لوله کشی آب سرد و گرم
جولای 24, 2018
فهرست قیمت پیمانکار اجرای برق سوله ورزشی
فهرست قیمت پیمانکار اجرای برق سوله ورزشی
جولای 24, 2018
Show all

پیمانکاری لوله کشی آب سرد و گرم

پیمانکاری لوله کشی آب سرد و گرم

پیمانکاری لوله کشی آب سرد و گرم

پیمانکاری لوله کشی آب سرد و گرم

پیمانکاری لوله کشی آب سرد و گرم

نکات پیمانکاری لوله کشی آب سرد و گرم

(۱ ) پیمانکار لوله کشی آب موظف است مصالح مورد نیاز لوله کشی را با شرایط مندرج انتخاب و برای تصویب پیشنهاد نماید.

(۲ ) در صورتی که مصالح مورد نیاز پیمانکارلوله کشی آب، طبق استانداردهای کشورهای دیگر ساخته شده باشد، پیمانکار موظف است مشخصات مصالح مورد نظر را با ضوابط مقایسه و بررسی کند و پیش از پیشنهاد به دستگاه نظارت ،نسبت به کافی بودن مشخصات مصالح پیشنهادی اطمینان لازم را به دست آورد.

( ۳ ) هر قطعه از لوله و دیگر اجزای لوله کشی (لوله ،فلنج، فیتنگ، شیر و غیره) که در لوله کشی های مورد نظر در این قسمت از مشخصات به کار می رود، باید مارک سازنده و شماره استاندارد مربوطه را داشته باشد.

کلیات پیمانکاری لوله کشی آب سرد و گرم

الف) در لوله کشی آب سرد و آب گرم مصرفی تاسیسات بهداشتی که لوله کشی آب سردو آب گرم مصرفی مشخص شده است،برای جدا کردن و پیاده کردن لوله ها و دگر اجزای لوله کشی ، به منظور تعمیر و یا تعویض، معمولا از دو نوع اتصال باز شو استفاده می شود:

اتصال دنده ای با مهره و ماسوره

اتصال فلنجیب ) در لوله کشی های فولادی گالوانیزه با آب سرد و گرم مصرفی از مهره و ماسوره و فلنج به عنوان اتصال بازشو برای اتصال لوله به سایر اجزای لوله کشی با توجه به قطر معمولا به صورت زیر استفاده می شود.- برای قطر نامی DN50 (۲ اینچ) ،از مهره و ماسور- برای قطرهای نامی DN65 (۲/۱ .۲ اینچ) ،DN80 (۳ اینچ) و DN100 (۴ اینچ) ،از مهره ماسوره یا فلنچ،در این قطرها برای اتصال لوله به لوله ، لوله به فیتینگ یا فیتینگ به فیتینگ استفاده از اتصال بازشو مهره ماسوره ترجیح دارد.اتصال بازشو لوله یا فیتینگ به شیر ،در صورتی که شیر از نوع چدنی فلنجی باشد، از نوع فلنجی خواهد بود.- برای قطرهای نامی DN150 (۵ اینچ) و DN150 (۶ اینچ) از فلنچ

(۱ ) اتصال فلنج به لوله یا سایر اجزای لوله کشی باید از نوع دنده ای باشد.

(۲ ) اتصال دو فلنج مقابل باید با استفاده از پیچ و مهره فولادی،واشر فلزی ( Washer ) و واشر آب بندی(gasket) استاندارد، طبق مشخصات تعیین شده صورت گیرد.

(۳ ) برای جفت شدن و اتصال کامل دو فلنج مقابل لازم است تعداد و اندازه پیچ و مهره فولادی ، واشر (درصورت نیاز) و واشر آب بندی ،متناسب با فشار ،دما و جنس فلنج ها به طریقی انتخاب شود که اتصال در شرایط کاربرد بدون نشت باقی بماند.

پ ) جنس لوله کشی آب سرد و گرم

(۱ ) جنس فلنج های فلزی طبقه بندی شده در استانداردها، به طور عمده به شرح زیر است:
چدن خاکستری ( cast iron ) ،چدن چکش خوار (malleable ) ،و چدن نشکن(ductile )
آهنی نشکن (ductile iron )
فولادی (steel ) و فولادی زنگ ناپذیر(stainless steel )
مسی یا آلیاژ مس (۲ ) در این قسمت از مشخصات فلنج های فولادی و چدنی با اتصال دنده ای کاربرد دارد.(۳ ) فلنج های فولادی و چدنی ، که در لوله کشی آب سرد و آب گرم مصرفی به کار می رود.در صورت لزوم باید طبق روش مشخص شده در استاندارد مربوط روی اندود شود.ت ) طبقه بندی فشار / دما (pressure/Temperature rating )

(۱ ) طبقه بندی فشار دما /ارتباط بین حداکثر فشار مجاز (PS )و حداکثر دمای مجاز (TS) را بر حسب جنس فلنج مشخص میکند .

(۲ ) حداکثر فشار مجاز (PS) و حداکثر دمای (TS ) توسط سازنده فلنج ، برای استفاده در طراحی ، اعلام می شود.

ث ) شکل لوله کشی آب سرد و گرم

(۱ ) فلنج جای فولادی و چدنی از نظر اتصال به لوله یا سایر اجزای لوله کشی در شکل های مختلف استاندارد شده است .در این قسمت از مشخصات فقط فلنج های با اتصال دنده ای و فلنج های کور(blank,blind )کاربرد دارند.

ج )سطح تماس لوله کشی آب سرد و گرم (facing )

(۱ ) سطوح تماس فلنج جای فولادی و چدنی ،به صورت های مختلف استاندارد شده است .در این قسمت از مشخصات فلنج های دنده ای با سطح تماس تخت (flat ) کاربرد دارد.

(۲ ) مقطع هندسی سطح فلنج ممکن است دایره ای، بیضی و یا اشکال دیگر باشد. در این قسمت از مشخصات فلنج های دنده ای با سطح مقطع دایره ای کاربرد دارند.

چ ) سفارش پیمانکاری لوله کشی آب سرد و گرم

برای سفارش فلنج های فولادی یا چدنی که برای نصب در هر یک از سیستم های لوله کشی ،مورد نظر در این قسمت از مشخصات انتخاب می شوداطلاعات زیر لازم است:
شماره استاندارد اندازه ،ساخت و آزمایش
حداکثر فشار کار و دمای کار مجاز لوله کشی آب سرد و گرم
اندازه ها (قطر نامی لوله ، قطر خارجی لوله ،ضخامت فلنج ، تعداد سوراخ و غیره)
مشخصات واشر آب بندی
مشخصات پیچ و مهره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!