ترانس کوربالانس CBCT

ایرواشر چیســت ؟
ژوئن 9, 2024
هادی های مورد استفاده در تابلو برق
جولای 1, 2024
Show all

ترانس کوربالانس CBCT

#توان گستر

ترانس جریان و به عبارتی CT، با مدار سری می شود و جریان ورودی در آن الزامی است. این نوع ترانس ها در تابلوهای فشار ضعیف، به عنوان کاهنده جریان قرار می گیرند و شامل دو دسته اندازه گیری و حفاظتی است CT . های حفاظتی معمولاً جریان های زیادی را اندازه گیری می کنند و برای اتصال به رله ها و تشخیص اتصال کوتاه به کار می روند. ترانس کوربالانس یا CBCT یکی از انواع ترانس جریان و شامل سیم پیچی به شکل حلقه است و با ترانس های دیگر متفاوت است. ترانس کوربالانس از قطعات تابلو برق است که به صورت مکمل با رله ارت فالت برای تشخیص نشتی جریان ناشی از عدم تعادل جریان رفت در سه فاز و جریان برگشت از نول، به کار می رود.

رله ارت فالت یا رله نشتی جریان

فالت (Fault) یا خطای الکتریکی، به هر نوع خلل یا اشکال در سیستم الکتریکی اشاره دارد. رله ارت فالت یا Earth Fault Relay ( خطای زمین) یک دستگاه الکترونیکی است که برای تشخیص و حفاظت از دستگاه‌های الکتریکی در برابر شوک الکتریکی و آتش سوزی ناشی از خطرات ارت فالت (نشت برق به زمین) طراحی شده است.

هنگامی که یک خطای زمین ایجاد می شود، دستگاه ها فرمان قطع را صادر می کنند و مدار را قطع می کنند. تکنیک حفاظت از خطای زمین محدود جریان مشکل را در حین پراکندگی خطا محدود می کند. برای تعیین جریان خطا معمولاً از وسایلی مانند رله خطای زمین، قطع کننده مدار نشتی زمین و قطع کننده مدار خطای زمین استفاده می شود. رله ارت فالت با اندازه گیری جریان بین نقطه‌ای از سیستم الکتریکی و زمین، اگر جریان اندازه‌گیری شده بیش از حد مجاز باشد، بلافاصله عملکرد حفاظتی خود را شروع می‌کند و با قطع کردن جریان الکتریکی مانع از ایجاد خطرات جدی مانند شوک الکتریکی و آتش سوزی می‌شود.

رله ارت فالت به عنوان یکی از مهمترین اجزای سیستم حفاظتی در صنعت، در انواع سیستم‌های الکتریکی اعم از خانگی، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خلل معمولا به دلیل شکستگی در سیم برق، اتصال نادرست تجهیزات به سیستم برق و یا خرابی در تجهیزات الکتریکی ایجاد می‌شود.

ترانس های اندازه گیری ولتاژ

   در حالت کلی ترانس های اندازه گیری ولتاژ به دو گروه عمده تقسیم می شوند. این دو گروه عبارتند از:

  • ترانس های اندازه گیری ولتاژ سلفی یا مغناطیسی(Potential Transformer) PT یا VT (Voltage Transformer)
  • ترانس های اندازه گیری ولتاژ خازنی CVT (Capacitor Voltage Transformer)

PT فقط جهت اندازه گیری ولتاژ خط بوده و یک ترانس کاهنده ولتاژ است. CVT علاوه بر اندازه گیری ولتاژ برای PLC  (Power Line Carrier)نیز کاربرد دارد که در شبکه انتقال به کار می‌رود.

ترانس های ولتاژ بین فاز و زمین (به صورت موازی) در شبکه قرار می‌گیرند. وظیفه این ترانس ها تبدیل ولتاژ بالای سیستم قدرت به مقادیر ولتاژ کم برای استفاده در وسایل اندازه‌گیری و حفاظتی است.

PT دارای دو قسمت اصلی است: سیم پیچ اولیه با تعداد دور زیاد و سیم پیچ ثانویه با تعداد دور کم تر نسبت به اولیه. همچنین ترانس های ولتاژ دارای ظرفیت مشخصی هستند که با ولت‌آمپر بیان می‌شود و حداکثر بار اتصالی به ثانویۀ ترانس ها را مشخص می‌کنند. ترانس های اندازه گیری ولتاژ عموماً دارای دو سیم پیچ ثانویه بوده که خروجی یکی برای حفاظت و دیگری برای اندازه گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معیار انتخاب ترانس ولتاژ شامل ولتاژ نامی اولیه، ولتاژ نامی ثانویه، توان نامی خروجی، حداکثر توان خروجی، خطای نسبت تبدیل، فرکانس نامی، حفاظت اولیه و ثانویه و انواع عایق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!