سیستم های سیم کشی روکار و زیرکار

اجرای تاسیسات مکانیکی
اجرای تاسیسات مکانیکی
جولای 24, 2018
مصالح لوله کشی آب سرد و گرم
مصالح لوله کشی آب سرد و گرم
جولای 24, 2018
Show all

سیستم های سیم کشی روکار و زیرکار

سیستم های سیم کشی روکار و زیرکار

سیستم های سیم کشی روکار و زیرکار

سیستم های سیم کشی روکار و زیرکار

سیستم های سیم کشی روکار و زیرکار

سیستم های سیم کشی تمام عایق

سیستم سیم کشی تمام عایق اولیه شامل رساناهایی با عایق ولکانیزه بود که با غلاف لاستیکی سخت روکش شده است .در آن زمان نخستین سیستم ارایه شده به نام سیستم تایر درشکه شناخته میشد چون روکش بیرونی آن شبیه نوعی لاستیک سخت بود که در ساخت تایرهای یکپارچه درشکه های اسبی به کار میرفت سیستم تی آر اس امروزه تقریبا منسوخ شده است و جای خود را به سیستم با عایق و غلاف pvc داده است. سیستم pvc مزایای زیادی نسبت به سیستم TRSدارد چون به اندازه ان قابل اشتعال نیست و مقاومت ان در برابر نور مستقیم خورشید و فعالیت شیمیایی بیشتر است این کابلها را میتونا بدون حفاظت اضافی نصب کرد مگر اینکه در معرض آسیب مکانیکی قرار داشته باشند که در آن صورت باید به طور مناسبی حفاظت شوند .

این سیستم تمام عایق به طور گسترده برای تاسیسات روشنایی و پریزها در ساختمانهای مسکونی کوچک مورد استفاده قرار میگیرند و احتمالا با صرفه ترین روش سیمکشی برای این نوع کار هستند استفاده از کابلهای دو و سه رشته ای با رسانای محافظ یکپارچه به همراه جعبه های اتصال عایق شده یا جعبه های اتصال سقفی با ۴ ترمینال برای به وجود آوردن اتصالات مورد نیاز معمول است.

جعبه اتصال عایق شده برای سیستم های سیم کشی روکار و زیرکار غلاف PVC که سه کابل دو رشته ای و C.P.C به ان متصل شده است.تمامی اتصالات باید داخل جعبه دستگاه یا روشنایی انجام شود.در مورد کابلهایی که رسانای مفتولی دارند باید با دقت خاصی به عمل اید تا اطمینان حاصل شود که تمامی رساناها محکم بسته شده اند ممکن است لازم باشد سیم دو بار برگردانده شود تا موقعیت رضایت بخشی را درترمینال به دست اورد رسانای محافظ باید با غلافی سبز یا زرد رنگ پوشیده شود.

سیستم های سیم کشی روکار و زیرکار  روش دیگر سیمکشی با کابلهای با عایق PVC برای روشنایی استفاده از کابلهای دورشته ای و C.P.C با جعبه ای اتصال سقفی ۳ صفحه ای با جای جعبه های اتصال است.

سیم کشی روکار

سیستم های سیم کشی روکار هنگامی که کابلها روکار کشیده میشوند قرار دادن جعبه در مکانهای نصب پریز لزومی ندارد به شرط آنکه غلاف بیرونی کابل داخل دستگاه یا روشنایی شود یا درون فرو رفتگیهای دیوار که با مواد غیرقابل اشتعال پرشده اند قرار بگیرد .

برای کابلهایی که به طور قائم کشیده شده اند و در مکانهای غیر قابل دسترسی قرار گرفته اند به طوری که دستکاری انها غیر ممکن است نگهدارنده ها باید در بالای کابل و در فاصله هایی که از ۵M کمتر نباشد واقع شوند. برای مسیرهای افقی کابلها در مکانهای غیر قابل دسترس که دستکاری آنها غیر ممکن باشد میتوان انها را بدون نگهدارنده ازادانه قرارداد به شرط انکه سطح قرار گرفتن کابل خشک و در حد قابل قبولی صاف و خالی از هرگونه لبه های تیز باشد.

در کاروانها فاصله های نگهداری کابل نصب شده در مکانهای قابل دسترسی ۲۵۰MM برای مسیرهای افقی و ۴۰۰MM برای مسیرهای قائم است به شرط آنکه دیوارها یا سقف از مواد غیر قابل اشتعال ساخته شده باشند.

کابلهای باغلاف PVC یا مشابه ان اگر در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند باید از نوع مقاوم در برابر نور فرابنفش باشند. کابلهای PVC یا نباید در معرض تماس با نفت روغن قطران و هیدرو کربورهای مشابه انها قرار گیرند یا اینکه باید از نوع مقاوم در برابر چنین موادی باشد.

سیم کشی زیرکار

سیستم های سیم کشی زیرکار PVC که داخل کف یا دیوارها قرار گرفته است روش موثری برای تاسیساتی است که ظاهر کار در درجه اول اهمیت قرار دارد مانند خانه ها ذفترها و تماشاخانه ها .چنین ارایشی برای سیمکشی تحت پوشش مقررات IEE522-06-06 قرار دارد.هیچ دلیلی برای قرار ندادن مستقیم کابلهای با غلاف PVC در زیر سیمان یا گچ وجود ندارد به شرط آنکه محل قرار دادن مطابق مفاد مقررات IEE522-06-06 باشد.عیب سیم کشی زیر کار در این است که پس از مدفون کردن کابل در سیمان یا گچ بدون تخریب نمیتوان آن را بیرون کشید و پس از این کار مدار باید دوباره سیمکشی شود.بهتر است که لوله پلاستیک برای اتصال به مکانهای نصب پریز و کلید استفاده شود به طوری که داخل کردن و بیرون کشیدن کابلهای PVC به هنگام لزوم امکان پذیر می باشد. اگر سیمکشی زیر کار در مکانهای مشخصی عملی نباشد حفاظت مناسبی باید برای آن در نظر گرفته شود.این کار ممکن است به شکل کابل باغلاف فلزی زمین شده یا با قراردادن کابلها در لوله کانال یا مجرای فلزی زمین شده انجام شود.

بدون توجه به نوع سازه به کاررفته لازم است که برای مکان نصب تمامی چراغها کلیدها و پریزها یک جعبه به کار برده شود.جعبه ها یاید دارای ترمینالهای زمین باشند به طوری که رساناهای محافظ کابل به آنها متصل شوند.اگر رسانای محافظ سیم لخت داخل کابل چند رشته باشد جایی که کابل وارد جعبه میشود باید غلاف سبز/زرد روی آن قرار گیرد.این شرکت به عنوان پیمانکار اجرای عملیات الکتریکال آمادگی خود را در جهت انجام کلیه پروژه های سیم کشی و کابل کشی صنعتی و ساختمانی اعلام می دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!