استاندار های مربوط به لوله

سیستم فتوولتائیک
ژانویه 9, 2021
میکرو کنترلر های AVR
ژانویه 23, 2021
Show all

استاندار های مربوط به لوله

#توان گستر

استاندار های مربوط به لوله

لوله های استاندارد ASMIE

لوله ها نیز مطابق استاندارد ASME با گروههای ۱۰۶ SA گرید GrB,A ۱۰۶ SA تولید میشوند. همچنین لوله ۳۳۳ SA که جهت استفاده در درجه حرارتهای بائین بوده که با عنوان گرید ۱تا۶ بیان میشوند.

جوشکاری این لوله ها مطابق استاندارد ASME – Sec FX بوده و لوله ها در نیروگاههای حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند که این لوله باید کروم به اندازه ۱ درصد و مولیبدن باندازه نیم درصد و وانادیوم باندازه ۰٫۱ و کربن آنها کمتر از ۱۲. باشد که کربن کم قابلیت جوشکاری لوله های مورد استفاده در نیروگاهها را بهتر می نماید. لوله های ۱۰۶ A جهت مخازن تحت فشار نیز بکار برده می شود.

لوله های مورد استفاده مطابق استاندارد ANSI

 

جهت تولید لوله های مورد استفاده در صنایع شیمیائی و پتروشیمی و پالایشگاههای گاز و نفت وصنایع کاغذسازی و صنایع مواد غذائی دیگر می توان از لوله تولید شده فولاد کربنی و فولادهای كم الياژی طبق استاندارد   ANSB3  ۹۱۰ استفاده نمود.

در این استاندارد آنالیز شیمیایی و خواص مکانیکی فولادهای مربوط به لوله کاملا درج شده و از روی خصوصیات یاد شده می توان محل مصرف لوله ها را تعیین نمود. لوله هایی از جنس فولاد زنگ نزن از نوع طبق استانداردANSB36,19 تولید می شوند که باز نوع لوله ها و همچنین آنالیز شیمیائی و خواص مکانیکی لوله های تولیدی زنگ نزن (Stainless Steel) اوستنیتی در این استاندارد قید شده است اشاره کرد.

لوله های بدون درز(سیم لس)

 

لوله های بدون درز تولیدی از نوع بدون درز به وسيله نورد تولید میشوند و طول استاندارد آنها ۱۲ متر و از چهار گوشه هایی  بنام بلوم Bloom تولید میشوند. ضخامت جان آنها نیز استاندارد میباشد. در  بحین تولید طبق استاندارد API مورد بازرسی قرار می گیرند.

معمولا پس از تولید بوسیله روش NDT طبق استاندارد American Society of Mechanical ( ASME – SecV)Engineers)   تحت کنترل آزمایشات غیرمخرب مانند آلتراسونیک و ذرات مغناطیسی و چشمی قرار می گیرند. پس از آن برای تعیین کیفیت لوله های تولیدی از استاندارد ۳۷۰ (Annerican Society for Testing Materials) ASTMA مورد آزمایش کشش و خمش قرار می گیرند.

جهت تعیین فشار طراحی لوله های تولیدی مورد آزمایش پیدرواستاتیکی در درجه حرارت مختلف قرار می گیرد. لوله های تولیدی با قطر۸”,۱۲”,۱۴”,۱۶”,۱۸”۲۴”,و ۲۶ با قطر اسمی Nominal Pipe Size ) NPS) می باشد.

لوله های درزدار

 

لوله های درزدار  به چند دسته تقسیم می شود از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد،

لوله درزدار آب ،لوله درزدار گاز، لوله درزدار API،  لوله های درز دار به روش جوشکاری زیرپودری تولید می شود که هنگام جوشکاری با این فرآیند در حین جوشکاری و پس از جوشکاری بوسیله عملیات NDT طبق استاندارد ASME – Sec V رادیوگرافی بعمل آمده و با دستگاه آلتراسونیک مورد کنترل قرار می گیرد.

فیلمهای رادیوگرافی مطابق استاندارد ANSIB۳۱٫۳ تفسیر میشوند. لوله های تولیدی درز دار با قطر اسمی ۳۰”,۳۶”۴۰”,۴۲”,۴۸”,۵۶”می باشد. ضخامت دیواره ها برحسب میلی متر یا بوسیله اسکجول مشخص میشود.

این اسکجول Schedule با اعداد ۸۰ و ۱۲۰ و ۴۰ و ۶۰ مشخص میگردد. هر چه اسکجثول بیشتر باشد ضخامت لوله بیشتر میباشد. لازم به یادآوری است که لوله های درزدار بوسيله خم کردن ورقها و بوسیله جوشکاری با روش فوق الذکر تولید میشود و اسكجئول این لوله ها از ۴۰ و ۳۰ و ۲۰ و ۱۰ شروع می شود.

لوله های تولیدی با استاندراد ASTM لوله های تولید با استاندارد ۰۱,۰۱-ASTM یعنی جلد ۱ این استاندارد میباشد. لوله های تولیدی در استاندارد ASTM از A5 که هم لوله های گالوانیزه و هم لوله های سیاه و همچنین لوله تولیدی از این گرید می تواند با قطر کوچک و بزرگ تولید شود.

استحکام این لوله ها یعنی خواص مکانیکی نیز بوسیله استاندارد ASTMA۳۷۰ تعیین میشود. لوله های A106-GrAو A106-GrBجهت استفاده در درجه حرارت محیط و درجه حرارت بالا میباشد. لوله A333جهت استفاده در زیر صفر درجه سانتی گراد و درصد مقدار نیکل آن حدود ۳٫۷۵درصد میباشد. لوله های تولیدی از جنس استنلس استیل با A312 و از تیپهای مختلف A312TP304 میباشد .

این لوله ها جهت مقاوم شدن فولاد در درجه حرارت های زیر صفر درجه سانتی گراد و همچنین در درجه حرارتهای بالا بدون آنکه پوسته نمایند مورد استفاده قرار می گیرد. جوشکاری لوله مطابق استاندارد ASME – secIX انجام میشود.

طبق همین استاندارد اگر ضخامت لوله های جوشکاری شده بیش از ۷ باشد قبل از جوشکاری لوله ها باید پیش گرمایش شده و پس از جوشکاری نیز باید تنش زدائی شوند این عمل مطابق استاندارد Aانجمن مهندسی آمریکا استانداردهای مخازن تحت فشار و بویلر می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!