عایق کاری حرارتی

سبک سازی سازه ساختمان
اکتبر 4, 2020
خازن گذاری بهینه در شبکه فشار ضعیف
اکتبر 6, 2020
Show all

عایق کاری حرارتی

#توان گستر

عایق کاری حرارتی

عایق کاری حرارتی

عایق حرارتی دیوار به‌ویژه دیوارهای خارجی در کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در مصرف سوخت تأثیر زیادی دارد. اهمیت این کار بر هیچ‌کسی پنهان نیست و مزایای آن می‌تواند در هنگام بهره‌برداری از سازه خود را نشان دهد.

چه عایق حرارتی مناسب است؟

  • یک عایق حرارتی در وهله اول باید مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته باشد.
  • عایق باید با شرایط آب و هوایی و منطقه‌ای هماهنگ باشد به طور مثال برای مناطق مرطوب باید در برابر رطوبت مقاوم باشد و یا برای مناطق پرازدحام هم باید علاوه بر عایق حرارت، عایق خوبی برای صدا باشد.
  • باید ازنظر شیمیایی خنثی باشد و واکنش نشان ندهد.
  • نباید در ساخت عایق از مواد سمی مانند آزبست استفاده شده باشد.
  • یک عایق خوب باید در برابر پرتوهای فرابنفش و مادون‌قرمز مقاومت خوبی داشته باشد.
  • عایق باید در برابر قارچ و میکروب مقاوم باشد و آلودگی ایجاد نکند.
  • عایق‌های خوب خاصیت مویینگی بالا و چگالی خوبی دارند.
  • یک عایق خوب ساختار مستحکمی دارد و در هنگام اجرا چین‌وچروک در آن ایجاد نشود.
  • عایق حرارتی خوب نباید واکنش زیادی در برابر گرما و سرما از خود نشان دهد و منبسط و منقبض نشود.
  • عایق حرارتی نباید در اثر فشار روباره و وزن خاصیت خود را از دست دهد.
  • از همه مهم‌تر اینکه عایق حرارتی خوب باید در برابر آتش مقاوم باشد.

انواع عایق‌های حرارتی

پرلیت

پرلیت هم از دیگر عایق‌های معدنی به شمار می‌رود. پرلیت در واقع نوعی ابسیدین (سنگ آتشفشانی) است که به قطرهای مختلف تبدیل و عرضه می‌شود و به‌جز عایق‌کاری در کشاورزی هم کاربرد دارد. پرلیت عایق خوبی برای حرارت و صدا است، رطوبت را جذب نمی‌کند و در برابر آتش مقاوم. درواقع پرلیت می‌تواند در دمای 1000 درجه هم تاب بیاورد.

عایق‌های حرارتی پلیمری

این عایق‌ها شامل پلی استایرن، پلی یورتان، پلی اتیلن، پلی وینیل کلراید، اوره فرم آلدئید، الاستومری، ایزوبز، انواع فوم ها و نیترل فوم هستند و به‌صورت ورق، رول و مایع (تزریقی) به فروش می‌رسند.

این نوع عایق‌ها در برابر صوت، رطوبت، قارچ و حشرات موذی مقاومت بالایی دارند ولی ممکن است در ساخت برخی از آن‌ها از مواد آتش‌زا استفاده‌شده باشد که مقاومت آن‌ها را در برابر آتش بسیار کاهش می‌دهد. برخی از عایق‌های پلیمری بسیار نازک هستند به حدی که می‌توان از آن‌ها در مرحله بازسازی ساختمان هم استفاده کرد.

عایق‌های حرارتی معدنی

این عایق‌ها شامل پشم سنگ، پشم‌شیشه (فایبرگلاس) و پشم معدنی هستند. این نوع عایق‌های حرارتی ضد قارچ و کپک هستند، به دلیل طبیعی بودن پایداری و مقاومت خوبی دارند، وزن کمی دارند و همچنین عایق صوتی خوبی هم به شمار می آیند.

پشم سنگ عایق بسیار خوبی در برابر آتش است به‌طوری‌که معمولاً از آن برای عایق کردن تجهیزات برقی استفاده می‌شود ولی پشم‌شیشه این خاصیت را ندارد و به‌سرعت آتش می‌گیرد. هر دو این عایق‌ها در برابر رطوبت ضعیف هستند و برای استفاده در مناطق مرطوب پیشنهاد نمی‌شوند.

شیشه اسفنجی

این عایق هم همان‌طور که از نامش پیداست از شیشه ساخته‌شده است و می‌تواند تا 20 برابر حجم خودش منبسط شود و در برابر آب، آتش، قارچ و حشرات موذی مقاوم است. شیشه اسفنجی برخلاف ظاهرش مقاومت خوبی هم در برابر فشار دارد.

عایق‌های گیاهی

گروه دیگری از عایق‌ها نیز وجود دارند که از الیاف طبیعی ساخته‌شده‌اند که نه معدنی و نه پلیمری هستند. از این قبیل عایق‌ها می‌توان به پشم نمد و چوب‌پنبه‌ اشاره کرد.

عایق پشم نمد از الیاف گیاهی فشرده‌شده تشکیل شده است که در برابر رطوبت، حشرات موذی، قارچ و آتش مقاومت کمی دارد. عایق چوب‌پنبه‌ای هم از فشرده شدن چوب‌پنبه به همراه صمغ آن به دست می‌آید که در برابر آتش، قارچ و حشرات موذی بی‌دفاع است ولی مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!