آشنایی با آنتن مرکزی

پروژه دانشکده پرستاری
فوریه 2, 2021
سکسیونرهای قابل قطع زیر بار
آوریل 4, 2021
Show all

آشنایی با آنتن مرکزی

#توان گستر

آشنایی با آنتن مرکزی

در این مقاله با نحوه اجرای آنتن مرکزی در ساختمان ها و همچنین معایب و مزایای آنتن مرکزی آشنا می شویم.. آنتن ها بر دو نوع تقسیم می شوند: آنتن فرستنده و آنتن گیرنده.

آنتن فرستنده، امواج الکترومغناطیس را انتشار می دهد . آنتن گیرنده، امواج الکترومغناطیس منتشر شده در فضا را دریافت می کند.

هنگامی که آنتن رادیو یا تلویزیون، این امواج را دریافت می کند پس از  پردازش بصورت تصویر و یا صدا نمایش داده میشود.

تعریف آنتن مرکزی

آنتن مرکزی در واقع سیستمی است تشکیل شده  از تجهیزات دریافت، تقویت، تقسیم و انتقال امواج الکترومغناطیسی که در آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی بکار می رود.

هر واحد در آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی  نیاز به نصب آنتن بر روی پشت بام دارد. با توجه به تعداد بالای آنتن ها ، محدودیت مکانی پشت بام و اثر القایی که آنتن ها بر یکدیگر می گذارند از آنتن مرکزی استفاده می کنیم.

بدین ترتیب از شلوغی پشت بام،  تردد،  بی نظمی و ایجاد خسارت به پشت بام همچنین ازدیاد کابل های ورودی به ساختمان جلوگیری می شود.

انواع سیستم های آنتن مرکزی:

  1. سیستم MATV : (Master Antenna Television)

ساده ترین سیستم آنتن مرکزی تلویزیون است . با تقویت باند هایی نظیر FM, UHF, VHF بدون هیچگونه اختلال و نویزی در گیرنده های تلویزیونی ، سیگنال ها را دریافت می کند.

  1. سیستم SMATV : (Satellite Master Antenna Television)  

این سیستم مشابه سیستم MATV عمل می کند. در واقع گیرنده آن یک آنتن بشقابی است که  با دریافت، تقویت و توزیع سیگنال های مربوطه، شبکه های  ماهواره را   دریافت میکند.

  1. سیستم CATV : (Cable Television)

در این سیستم، برنامه های تلویزیونی در فرستنده تولید و بصورت سیگنال و پس از تقویت به گیرنده توسط کابل فرستاده می شود.

  1. سیستم CCTV : (Closed Circuit television)

سیستمی است که در آن تمامی سیگنال های ویدئویی که توسط دوربین های مداربسته گرفته می شود انتقال و به نمایش محدود و تعریف شده بر روی گیرنده تلویزیون گذاشته می شود.

تجهیزات سیستم آنتن مرکزی(MATV)  :

  1. بخش دریافت:
  • آنتن اصلی: این آنتن عموما از نوع Yagi یا آلومینیوم تو خالی می باشد. این آنتن باید با فرستنده و قدرت آن هماهنگ باشد.

در ایران، سیگنال های آنالوگ بر روی دو باند UHF  و VHF و سیگنال های دیجیتال بر روی باند UHF ارسال می شوند.

محل نصب آنتن باید در فضای باز و محافظت شده از شرایط جوی باشد و باید به گونه   ای باشد که حداقل سیگنال را بتواند دریافت کند.

  • مبدل: تصاویر داخلی دوربین های مدار بسته را دریافت می کند.
  1. بخش تقویت:
    • بالن : در سیستم MATV ، آنتن ها معمولا دارای امپدانس 300 اهم و تجهیزات دارای امپدانس 75 اهم هستند. زمانیکه سیگنال توسط آنتن دریافت می شود برای انتقال حداکثری سیگنال همچنین تطبیق امپدانس آنتن و تجهیزات از بالن در فاصله نزدیک به ترمینال آنتن استفاده می شود.
    • پیش تقویت کننده (Pre-Amplifire) : زمانیکه در یک منطقه سیگنال ها ضعیف باشند از پیش تقویت کننده استفاده می کنیم که بر روی خود آنتن نصب می شود.

پیش تقویت کننده می تواند در رنج 15 الی 25 دسی بل، سیگنال ورودی را افزایش دهد.

  • میکسر یا ترکیب کننده: از این مدار برای ارسال همزمان سیگنال های تلویزیونی VHF و UHF به گیرنده تلویزیون استفاده می شود.
  • آمپلی فایر (تقویت کننده): آمپلی فایر مانند یک فیلتر میان گذر عمل می کند. اگر بین آنتن و گیرنده فاصله باشد و یا یک آنتن به چندین گیرنده متصل باشد نیاز به یک تقویت کننده قابل تنظیم می باشد و تا چهل دسی بل همچنین بیشتر می توان سیگنال را تقویت کرد.

انتخاب قدرت آمپلی فایر بسته به تعداد انشعابات و طول کابل ها دارد، هرچه این تعداد بیشتر باشد قدرت انتخابی برای آمپلی فایر نیز بیشتر می شود.تقویت کننده باید در نزدیکترین مکان نسبت به آنتن مرکزی قرار گیرد و این مکان باید دور از باران و برف باشد.اگر بیش از یک آنتن بر روی پشت بام نصب شد باید قبل از تقویت کننده از یک مدار میکسر استفاده کنیم بدین ترتیب سیگنال های دریافتی را با هم ترکیب میکند.

  1. بخش انتقال:

که توسط کابل کواکسیال، سیگنال به گیرنده ها انتقال می یابد.

  1. بخش تقسیم:
    • تپ آف: یک تقسیم کننده عبوری است و در آن افت سیگنال رخ نمی دهد.
    • اسپلیتر (تقسیم کننده) : اسپلیتر ، سیگنال ورودی را در چندین مسیر بطور مساوی تقسیم می کند. اسپلیتر، یک تقسیم کننده نهایی است و در آن افت سیگنال رخ می دهد. در صورتیکه تعداد شبکه ها محدود باشد از اسپلیتر و زمانیکه تعداد شبکه بالا می رود از مالتی سوئیچ استفاده می شود.

اسپلیترها انواع مختلفی دارند: عبوری یک راهه، دو راهه، سه راهه، چهارراهه و غیر عبوری.

مزایای استفاده از آنتن مرکزی :

  • دریافت سیگنال با کیفیت یکسان برای تمامی گیرنده ها
  • امکان دریافت تصاویر تلویزیون، رادیو، ماهواره و دوربین های مدار بسته با یک سیستم آنتن مرکزی واحد.
  • ایجاد شبکه تلویزیونی مخصوص برای مجتمع یا آپارتمان
  • تعمیر و نگهداری آسان و مقرون به صرفه
  • دسترسی محدود و تعیین شده به پشت بام

معایب استفاده از آنتن مرکزی:

در یک ساختمان یا مجتمع مسکونی، تمامی واحدها از یک آنتن ، آن هم آنتن مرکزی، سیگنال دریافت می کنند . در صورتیکه بنا بر دلایلی خراب شود تمامی واحدها سیگنال ورودی خود را از دست می دهند، هر چند این اتفاق بسیار نادر است. عدم امکان     بازپخش برنامه های تلویزیونی همچنین کاهش کیفیت تصاویر دوربین های مدار بسته از دیگر معایب آن می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!