سکسیونرهای قابل قطع زیر بار

آشنایی با آنتن مرکزی
فوریه 7, 2021
تعریف رایزر
آوریل 11, 2021
Show all

سکسیونرهای قابل قطع زیر بار

#توان گستر

سکسیونرهای قابل قطع زیر بار

چون بیشتر شبکه‌ها و پستهای کوچک کلید قدرت و سکسیونر و وسایل اضافی مربوط به اتصالات آن‌ها هزینه زیادی از مخارج و هزینه کل تاسیسات را شامل می‌گردد و، چون در اغلب موارد نصب کلید قدرت با مزایای قطع و وصل سریع آن حتماً لازم و ضروری نیست کلید سکسیونر قابل قطع زیر بار طرح و ساخته شد.

سکسیونر قابل قطع زیر بار در ضمن اینکه باید وظیفه یک سکسیونر را انجام دهد یعنی در ضمن برداشتن ولتاژ یا قطع شدگی قابل رویت و مطمئن در مدار شبکه فشار قوی باید قادر باشد مانند یک دیژنکتور نیز قدرت‌ها و جریانهای کوچک الکتریکی را نیز قطع کند لذا هر سکسیونر قابل قطع زیر بار باید دارای وسیله‌ای برای قطع فوری جرقه باشد.

سکسیونر قابل قطع زیربار اصولاً دارای قدرت وصل بسیار زیاد است و می‌تواند شدت جریانهایی با شدت  25 تا 75 کیلوآمپر را به خوبی وصل کند.

اما قدرت قطع آن کم واز 400 تا 1500 آمپر تجاوز نمی‌کند لذا نتیجه گیری می‌شود که این کلید‌ها برای قطع جریان اتصال کوتاه ساخته نشده و مناسب هم نمی‌باشند. در صورتی می‌توان از سکسیونر قابل قطع زیربار در شبکه‌های فشار قوی استفاده کرد که مجهز به فیوزهای فشارقوی باشند فیوزهای فشار قوی در ولتاژ 20کیلو ولت دارای قدرت قطعی در حدود 400 مگاولت آمپر می‌باشند که جریان اتصال را در همان مراحل ابتدایی قطع می‌کنند نتیجه می‌شود که سکسیونر قابل قطع زیربار فقط برای قطع جریان نامی شبکه مناسب است و جریان اتصال کوتاه را فیوز قطع می‌کند نه کلید البته باید یادآور شد که پس از قطع جریان اتصال کوتاه توسط سوختن فیوز ساچمه فیوز به طور خودکار باعث قطع سکسیونر به صورت سه فازه خواهد شد، چون سکسیونر قابل قطع زیربار باید مدارهای حاصل جریان را قطع و وصل بکند. بنابراین بایستی مجهز به محفظه احتراق بوده که در داخل آن محفظه احتراق جرقه و قوس الکتریکی حاصل از قطع و وصل جریان را خاموش کند.

به محض فرمان قطع کلید تیغه اصلی از کنتاکت تیغه اصلی و همچنین از کنتاکت ثابت کلید جدا می‌شود و قوس الکتریکی که ایجاد می‌گردد در اثر دو عامل زیر خاموش می‌گردد:: – در اثر حرارت قوس الکتریکی مقداری گاز از سطح داخلی عایق متصاعد شده که باعث خنک شدن جرقه شده و عمل خاموش شدن جرقه را سهل‌تر می‌سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!